ارائه ی استارتاپی یا همان پیچ دک چیست؟

ارائه ی استارتاپی یا همان پیچ دک چیست؟

pitch deck یا همان ارائه استارتاپی، ارائه ی کوتاه برای جذب سرمایه از سرمایه گذاران توسط استارتاپها می باشد.

 


پیچ دک (Pitch deck) یا ارائه استارتاپی، ارائه ای به منظور جذب سرمایه از سرمایه گذاران برای کسب و کار های نوپا می شود. این ارائه که معمولا بین 10 تا 20 اسلاید است محتوای تصویری(عکس، نمودارها، جداول، و....) زیادی دارد تا درک بهتری به شنوندگان و سرمایه گذاران انتقال دهد. باتوجه به زمان محدودی که سرمایه گذاران در اختیار کارآفرینان می گذارند بهتر است در تهیه ارائه ی استارتاپی خود به کلیات اشاره کرده و از پرداختن به جزئیات خودداری نمایید. 

بهتر است ارائه ی استارتاپی شما شامل نکات زیر باشد :




1-اطلاعات:

در این بخش نام کسب و کار خود را نوشته و شرح مختصری از آن را بنویسید . می توانید در این قسمت اطلاعات تماس، تاریخچه، و...   به صورت مختصر را وارد نمایید.


2-مساله:

مشکلات و مسائلی را که دلیل بوجود آمدن کسب و کار شماست تشریح نمایید. بیان کلیات و عدم پرداختن به جزئیات اصلی ترین نکته ای است که باید به آن توجه کرد.


3- راه حل:

 راه حل خود و نحوه ی حل مساله را بسیار شفاف و واضح توضیح دهید. در این مرحله هم مانند مراحل قبلی به بیان کلیات توجه کنید.


4- برتری ها:

در اینجا باید مزیت رقابتی خود را بیان کنید. تکنولوژی، مشتریان خاص ، تیم قوی، شیوه ارائه محصول یا ویژگی منحصربه‌فرد محصول یا سرویس خود را در این بخش شرح دهید.


5-بازاریابی وفروش:

در این قسمت به توضیح مدل های درآمدی خود بپردازید اینکه مشتریان شما چه کسانی هستند؟ از چه راه هایی می خواهید کسب درآمد کنید؟ بلوع کسب و کار شما  چه زمانی است.استراتژی ها خود برای ورود به بازار اختصاص دهید.استراتژی ها نکات قابل دسترسی است که به راحتی می توانید از کسبو کار های موفق هدیه بگیرید.


6- رقبا:

 در این قسمت لازم است تا تصویر کاملا واضحی از فضای رقابتی بازار خود ارائه دهید. رقبا را معرفی کنید. نقاط قوت و ضعف خود را بدون تعارف بیان کنید.


7- معرفی تیم:

 بهتر است اعضای کلیدی و مهم را در تیم مدیریت خود، مشاوران و همچنین سرمایه گذاران قبلی را معرفی نمایید.


8- چشم انداز  :

تصویر درستی از سه الی پنج سال خود را ترسیم کنید. در این بررسی می توانید اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را توضیح دهی


9-بررسی مالی:

میزان فروش، تعداد مشتریان، سرمایه در گردش و حاشیه سود خود را برای سرمایه گذاران توضیح دهید. یادتان باشد اصلی ترین دلیل همکاری سرمایه گذاران با کسب و کار شما بازگشت سرمایه برای آنهاست. بهتر است در ارائه ی این قسمت از مدل های درآمدی آماده برای درک بهتر شنونده استفاده شود.


     10- دستاوردها :

فرض کنید که ایده شما نقشه رسیدن به گنج است، از کجا شروع کرده اید و در کجای این راه قرار دارید و برای رسیدن به گنج به چه چیزهایی  نیاز دارید؟ در واقع داستان شروع فعالیت خود تا به امروز را بیان کنید.

 

 

خروجی یک ارائه ی استارتاپی موفق، پذیرش افراد و سازمان ها برای ادامه همکاری و تشکیل جلسات بعدیست. گرچه باید توجه داشت عدم پذیرش افراد برای ادامه همکاری همیشه دلیل بر ارائه ناموفق شما نمی باشد شاید این نپذیرفتن ناشی از عدم علاقه برای سرمایه گذاری در زمینه ی فعالیت شماست.